Gimnazija „Slobodan Škerović“ je za 112 godina postojanja edukovala više od 30 hiljada mladih koji su dali značajan doprinos istoriji, nauci i kulturi Crne Gore, istakla je direktorica te obrazovne ustanove, Zoja Bojanić Lalović.
Ona je, na svečanosti povodom Dana Gimnazije “Slobodan Škerović”, ocijenila da ta škola ima veliki prosvjetni značaj i uticaj na društveni život Podgorice, kao i Crne Gore.
„Doprinos i djela njenih učenika i profesora postali su dio naše istorije, nauke i kulture. Svjesni smo da ovakva struktura naših učenika traži rad i zalaganje, pripremamo se kroz razne seminare, a naših profesora je bilo i u CERN-u. Najveći broj nagrađenih učenika i profesora iz Fonda za talente su iz Gimnazije „Slobodan Škerović“, kazala je Bojanić Lalović.
Ona je istakla da je Gimnazija prepoznatljiv simbol Podgorice, u kojoj se, kako je podsjetila, od 20. vijeka prenosi posvjetiteljska misija.
„Za 112 godina svog postojanja, Gimnazija je bila svjedok mnogih istorijskih promjena, ali nikada nije prestala da bude simbol života i borbe za ostvarenje ljudskih ideala i progresa. Obavezani smo da dajemo doprinos i kao pojedinici, i kao društvo, kako bismo očuvali tradicionalne vrijednosti ove ustanove“, navela je Bojanić Lalović.
Ona je istakla da su prethodnu godinu obilježili značajni događaji za tu ustanovu.
„Projektom „Energetska efikasnost“ opremljena je najljepša zgrada za još 112 godina. Rekonstruisana je i fiskulturna sala, a učenici su kreirali sebi prostor za druženje. Kroz brojne klubove i sekcije, omogućili smo mladim ljudima da se izraze“, rekla je Bojanić Lalović.
Ona je podsjetila da je ostvarena i međunarodna saradnja, potpisivanjem Memoranduma sa gimnazijama iz regiona, ističuči da je učenicima Gimnazije omogućeno na taj način, da prošire svoje vidike.
Ministar prosvjete, Damir Šehović, čestitao je učenicima Gimnazije „Slobodan Škerović“ dan škole, ističući da je obaveza obrazovnog sistema da odgovori na izazove koje nameće moderno društvo.
„Ubjeđenje mojih saradnika, kao i moje lično je da u periodu pred nama, osim unapređenja obrazovne, moramo vratiti školama vaspitnu ulogu, koja podrazumijeva ne samo opremanje đaka znanjem, već vrlinama, vrijednostima i vještinama koje će im biti životni pratioci“, naveo je Šehović.
On je podsjetio da se u Gimnaziji edukovalo više od 30 hiljada učenika, među kojima su i, kako je rekao, ljudi koji predstavljaju ponos crnogorskog društva.
„Prestižna Gimnazija “Slobodan Škerović” pokazala je da u razumije svoju misiju. Na tom putu imaju i našu pomoć, pa su učenicu ove škole, pored skoro 5.000 drugih, uključeni u projekat “Dan umjetničkog obrazovanja” tokom kojeg besplatno šaljemo djecu u Zetski dom i Narodni muzej na Cetinju“, naveo je Šehović.
On je poručio da taj resor u kontinuitetu podržava progres Gimnazije i poboljšanje uslova u njoj.
„U prethodnom periodu radili smo na tome da, u svakom smislu, potvrdimo status ove, po svemu, velike ustanove. Gimnazija je rekonstruisana, zajedničkim naporima renovirana je i školska sala, a znam da je škola ponosna na svoj projekat rekonstrukcije biblioteke, koja sad odiše posebnom atmosferom“, kazao je Šehović.
Istorijat
Ukazom knjaza Nikole 1907. godine otvorena je Niža državna gimnazija u Podgorici. Viši razredi, V i VI, otvoreni su 1914. i 1915. godine. Bila je to prva četvororazredna srednja opšteobrazovna škola u Podgorici. Otvaranje Više gimnazije odobrio je Ministarski savjet Crne Gore.
Za vrijeme okupacije od 1916. do 1918. godine Gimnazija nije radila. Pedagoška dokumentacija škole iz prvog perioda razvoja uništena je za vrijeme Prvog svjetskog rata. Poslije Prvog svjetskog rata u Podgorici je otvorena osmorazredna Gimnazija. Izvršni narodni odbor Velike podgoričke skupštine dekretom od 12. februara 1919. godine otvorio je Veliku gimnaziju u Podgorici. Bila je realna i mješovita. Prve školske godine upisano je 992 učenika.
Od 1920. do 1941. godine Gimnazija u Podgorici bila je jedna od najuglednijih u Jugoslaviji. Dobrom organizacijom rada, stručnošću i odgovornošću profesora i rezultatima njenih učenika ona stiče ugled jedne od najboljih gimnazija u zemlji – po kvalitetu nastave i obrazovanja, kulturnom, političkom i sportskom angažovanju. Gimnazija je među prvima u zemlji 1929. godine izdala štampani izvještaj o uspjehu i radu, koji je izlazio do 1941. godine.
Od 1930. do 1934. godine Gimnazija je izdavala stručno-naučni zbornik Godišnjak nastavnika Podgoričke gimnazije u kojem je objavljeno 50 stručno-naučnih radova. Učenici su 1932. godine objavili srednjoškolski almanah Na krčidbi.
U Gimnaziji je bilo nekoliko đačkih družina: literarna družina “Njegoš“, Kolo trezvenjačke mladeži “Preporođaj“, skautske organizacije, područnica Ferijalnog saveza, organizacija Crvenog krsta, Jadranske straže i dr.
U Gimnaziji je 1925. godine radila ćelija Komunističke partije Jugoslavije. Učenici su učestvovali u antirežimskim demonstracijama 18. februara 1935. godine, zbog čega je 47 učenika isključeno iz škole.
Zbog velikog broja učenika, ukazom kralja Petra II u Podgorici je 1940. godine otvorena Druga realna gimnazija. Školske 1940/41. godine u Podgorici su radile dvije gimnazije: Prva realna gimnazija i Druga realna gimnazija, u kojima je učilo preko 1600 učenika. Za vrijeme Drugog svjetskog rata okupator je zatvorio Drugu gimnaziju, a broj učenika u Prvoj gimnaziji ograničio na 600.
Učenici koji su između dva rata bili đaci podgoričke Gimnazije masovno su učestvovali u NOB-u. U Balkanskom, Prvom i Drugom svjetskom ratu poginulo je 673 učenika. Gimnazija je jedina škola u Jugoslaviji čija su 44 učenika proglašena narodnim herojima. Poslije Drugog svjetskog rata nosi ime Viša gimnazija u Podgorici. Zbog velikog broja učenika, 1946. godine u Podgorici je osnovana Niža gimnazija.
Od 1955. godine gimnazija postaje četvororazredna škola, jer osnovna škola postaje osmorazredna. U imenu gubi odrednice – viša i realna i od 1959. godine nosi ime Gimnazija u Titogradu. Gimnazija se dijeli na smjerove – i u njoj se realizuju dva plana i programa: društveno jezičkog i prirodno matematičkog smjera.
Škola 1960. godine dobija ime Gimnazija “Slobodan Škerović”. Donošenjem Zakona o usmjerenom srednjem obrazovanju i vaspitanju gasi se gimnazija kao tip škole. Kao dio složene organizacije udruženog rada, po ugledu na privredne organizacije, ona dobija ime: RO Centar za društveno ekonomsko obrazovanje, OOUR škola prirodno-matematičkog i humanističkog smjera “Slobodan Škerović” u Titogradu.
Od 1980. godine istupa iz Centra za društveno-ekonomsko obrazovanje i postaje samostalna škola usmjerenog obrazovanja, a 1991. godine ponovo dobija staro ime Javna ustanova Gimnazija “Slobodan Škerović”. U njoj se realizuju planovi i programi četiri smjera ili tipa gimnazije.
Jula 1991. godine u obrazovni sistem vraća se stara dobra gimnazija i dobija svoje pravo mjesto koje treba da ima u vaspitanju i obrazovanju. Formirane su i Matematička (1994/95) i Filološka gimnazija (1995/96).
U gimnaziji je za devet i po decenija učilo preko 25 000 učenika, od kojih je maturiralo oko 16 000 učenika.
Tokom 112 godina rada podgoričke Gimnazije obrazovalo se desetine hiljada đaka, od kojih su mnogi postali naučnici, književnici, poblicisti, stručnjaci raznih profila iz oblasti društvenih i fundamentalnih nauka, političari i državnici, umjetnici… Za značajna ostvarenja u vaspitanju i obrazovanju, za učešće u obnovi i izgradnji zemlje, za postignute rezultate u oblasti kulture i sporta, škola je dobila značajna društvena priznanja: Orden Republike sa srebrnim vijencem, Orden zasluga za narod sa zlatnom zvijezdom (1977), Plaketu SUBNOR-a (1978).
Dobitnik je republičke nagrade “Oktoih” 1981. godine “za naročite zasluge i uspjehe u vaspitanju i obrazovanju mladih naraštaja i značajan doprinos širenju prosvjete i kulture”.
Text :
www.prcentar.me
www.gimnazijapg.com